Saturday, May 14, 2011

NASI LEMAK = GEMUK???

Lately kecoh dengan isu murid-murid sekolah menjadi obesiti or gemuk di sebabkan oleh NASI LEMAK. Hmmmmm, betul ke?. Rasa macam salah je. Pagi tadi masa tengah search direktori MARDI, tiba-tiba hati tertarik untuk membaca artikel “SANTAN.... O..... SANTAN, DARI MANA ASAL MU KALAU TIDAK DARI KELAPA” yang disediakan oleh Kamariah Long. Salah tanggapan mengenai nasi lemak yang mengandungi santan, yang kononnya menjadi penyumbang kepada faktor kegemukan kanak-kanak sekolah telah dirungkaikan.



Santan kelapa  selalu dikatakan mengandungi kolestrol  yang tinggi. Namun demikian, analisis saintifik  mendapati  kolestrol dalam santan kelapa adalah  tersangat rendah  berbanding lemak dari sumber  lain, terutamanya  haiwan. Begitu juga kandungan kolestrol dalam minyak kelapa. Kandungan kolestrolnya adalah terendah berbanding minyak sayuran lain dan lemak  haiwan. Analisa menunjukkan:

Sumber minyak
Kandungan kolesterol (mg/kg)
Minyak kelapa
5-14
Minyak bunga matahari
8-44
Minyak isi rong sawit
9-40
Minyak sawit
13-19
Minyak soya
20-35
Minyak biji kapas
28-108
Minyak jagung
18-95
Minyak biji rape
28-108
Lemak haiwan

Beef tallow
800-1400
Mentega
2200-4100
Lemak babi
3000-4000
(Sumber: Inform Vol 13, 2002)


Kalau nak tengok artikel penuh buka la kat di sini.

Mesti anda tertanya-tanya apa kaitannya santan denggan minyak  kelapakan? Anda tahu tak penghasilan minyak kelapa atau minyak kelapa dara dari apa? Daripada SANTAN. Anda tahu apa khasiat minyak kelapa dara?.




Khasiat Minyak Kelapa Dara

>  Melegakan pernafasan – mencairkan kahak dan membersihkan laluan pernafasan dan kerongkong.

Melawaskan pembuangan air besar dan kecil – menyelesaikan masalah sembelit dan kencing tidak lawas serta membuang toksin melalui najis.

Meningkatkan kadar metabolisma pada seluruh sel tubuh – Minyak kelapa dara akan diserap terus sebagai komponen tenaga dalam badan – badan anda akan terasa lebih bertenaga.

Memusnah organisma perosak di dalam usus kecil dan besar, seperti virus, bakteria, kulat dan protozoa (cacing). Dengannya penghadaman mencapai tahap maksimum.

Mengurangkan keadaan mudah lapar – bila penghadaman mencapai tahap maksima tubuh mendapat lebih khasiat dan tenaga.

>  Oleh itu berat badan terkawal – tidak perlu makan banyak dan kerap.

Mengurangkan kandungan lemak badan – berat badan turun mengikut kesesuaian tubuh badan seseorang.

Tidak mudah mendapat jangkitan penyakit – dengan bertambah kuatnya sistem kekebalan tubuh.

>   Mengurangkan kelekitan platelet darah – kelekitan platelet adalah faktor penyumbang kepada pembentukan plak pada saluran darah.

Mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan darah tinggi – mengelakkan terbentuknya plak pada saluran darah terutama saluran yang berhubungan dengan jantung.

>   Mempercepat penggantian sel-sel mati dengan yang baru – mengembalikan keanjalan, kelembutan dan kehalusan kulit.


Kesan Jangka Panjang Pengambilan Minyak Kelapa Dara Pada Tubuh

Mengurangkan kadar kolestrol – ia sendiri tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu ia adalah alternatif terbaik bagi minyak-minyak lain yang mengandungi kandungan kolesterol yang tinggi.

Mengawal kencing manis - pankrease lebih efisien mengeluarkan insulin sementara sel bekerja lebih cekap mengambil gula darah keperluannya.

Mengatasi masalah penyakit degeneratif dan masalah usia umur lanjut - anti oksida semulajadi dalam minyak kelapa dara adalah penghambat pembentukan radikal bebas.

>  Tidak meningkatkan paras kelekitan platelet dalam darah – mengatasi pembentukan plak pada pembuluh darah yang menjadi anatara faktor punca serangan jantung.

>  Tubuh lebih tahan serangan penyakit kerana memiliki agen anti virus, anti bakteria, anti fungus dan anti protozoa.

Mendapatkan kembali keanjalan, kelembutan kulit – ia mempercepat pergantian sel-sel kulit yang mati dengan sel yang baru, selain melindungi dari sinaran ultra violet.

Pertumbuhan rambut lebih baik dan kelemumur akan hilang – sel rambut akan mendapat tenaga dan zat yang mencukupi untuk pertumbuhan maksima.

>  Terhindar dari gejala alahan – minyak kelapa dara bertindak sebagai agen anti histamine.

Mengelakkan risiko sakit kanser – minyak kelapa dara memusnahkan sebarang kehadiran organisma pathogen. Dengan itu sel darah putih mampu bertindak secara maksima memusnahkan sel kanser, kerana ia tidak terbeban menghadapi organisma pathogen.

Keadaan berdengkur akan hilang – kerana saluran pernafasan dan anak tekak akan kembali anjal dan elastik hasil kewujudan sel-sel baru padanya.


Actually sebenarnya saya bukan nak bercerita pasal minyak kelapa dara. Cuma nak bagi opinion kenapa murid-murid sekolah sekarang gemuk dan ada yang obesity. Nasi lemak memang tak sepatutnya di persalahkan. Generasi terdahulu pun makan je nasi lemak pagi-pagi, tapi rasanya macam takde yang mengalami masalah seperti sekarang. So antara punca-punca kegemukan kanak-kanak sekarang mungkin di sebabkan oleh:

#  Kurang bersenam. Banyak masa di habiskan di hadapan komputer, TV dan video game.

# Kurang mendapat makanan berkhasiat dalam menu seharian mereka. Ibu-ibu terlalu mementingkan kerjaya sehingga tidak mampu menyediakan makan berkhasiat untuk keluarga mereka.

#  Selalu di sajikan dengan fast food seperti McDonald, Pizza and KFC. Normally ramai yang tau makanan sebegini mengandungi lemak yang sangat tinggi.

Sebab lain saya tak dapat fikirkan lagi. So, sampai di sini sahaja entry saya kali ini. Salam ‘laik (^_^).

0 comments: