Friday, August 12, 2011

AYATUL KURSI...



            Saya percaya ramai di antara kita ramai yang hafal Ayatul Kursi. Tapi berapa ramai di antara kita yang hafal MAKSUD Ayatul Kursi? Pernah dengar dan tahu tak yang syaitan nie boleh ikut kita baca Ayat Kursi? Tak mungkin? Memang ade kemungkinan. Tujuan adalah nak menyesatkan kita. Kalo anda perasan, masa dalam keadaan takut terserempak dengan ‘teman2 seangkatan’ mereka nie membuatkan kita panik. Pada masa tue ayat kursi yang dibaca pun jadi tunggang-langgang. Dan masa nie la syaitan dok kacau2 kita dengan ikut skali kit abaca. Mungkin sengaja nak uji setakat mane pemahaman kita kowt. Sama ada hanya tau baca dan hafal tanpa tau maksud. (kalau tengok cerita “Karak” pasti anda tau situasi macam mana). So, pada yang tau, entry kali nie khas tuk anda.


Maksud Ayat Kursi
“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur. KeupayaanNya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya. Allah mengetahui apa yang di hadapan dan di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui apa pun daripada ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak berasa berat memelihara kedua-duanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar"
(al-Baqarah: 255)' - Ayat Kursi.



p/s: kita kena hafal dan tahu makna ayat yang kita baca.....bukan sekadar tafsiran tapi juga faham isi kandungan ayat dan sebatikan dalam hati. Pilihlah mana2 ayat Quran, lepas tu hafal dan selami maknanya supaya bila kita baca, kita tahu apa yang kita baca.......jadi sama2lah kita hafal ya =)



0 comments: